Noodkreet Frans op school van 4 tot 6 naar 3 uur per week  - Open Brief Vlaamse Lerarenopleiding

Noodkreet Frans op school van 4 tot 6 naar 3 uur per week - Open Brief Vlaamse Lerarenopleiding

Hogescholen én universiteiten: één noodkreet voor het onderwijs Frans in Vlaanderen.

De Vlaamse (leraren)opleiders Frans zijn geen ‘drama queens’ maar kunnen nu toch niet langer zwijgen. De gehele leerlijn Frans is immers bedreigd en zowel onze expertise, onze passie voor de taal, onze beroepseer als leerkracht én onze verantwoordelijkheid als opleider dwingen ons in het verweer te gaan.

Binnen het basisonderwijs stelden de jongere onderwijzers reeds dat ze niet voldoende ondersteund waren om de fundamenten van het Frans in Vlaanderen te leggen.  Hun werklast is met de jongste hervormingen alleen maar toegenomen en veel collega’s geven toe dat ze voor de uren Frans minder tijd en ruimte overhouden.

De nieuwe eindtermen Frans 1e graad secundair onderwijs waren veelbelovend: best ambitieus voor de A-stroom, nuttig en werkbaar voor de B-stroom.  Daar vanuit de Onderwijsnetten stevig in het urenpakket gesnoeid werd (van 4/6 weekuren naar 3) zullen de doelstellingen van het A-plan onmogelijk gehaald worden. Voor het remediërings-uur ontbreekt dikwijls de nodige man/vrouwkracht om het optimaal uit te werken. Voeg daar nog het gemengde karakter van de meeste basisgroepen aan toe en u kunt vast snappen dat de eindtermen niet meer bereikt zullen worden. De basisoptie Moderne talen met een motiverend leerplan zal hieraan niks veranderen in het 2e jaar want voorafname (lees: leerwinst) in functie van de tweede graad kan niet, aangezien iedereen op hetzelfde niveau moet kunnen starten in het derde jaar  - dus ook zij die deze basisoptie niet namen …

Momenteel sleutelt men aan de nieuwe eindtermen Frans 2e graad.  Dat men hiervoor een lagere beginsituatie zal moeten gebruiken dan eerder ingeschat staat nu al als een paal boven water.  Bovendien bereiken ons berichten dat er straks in bepaalde scholen maar 2 of 3 weekuren zullen voorzien worden voor de doorstart van het Frans in de tweede graad van het secundair onderwijs.  Dit zal het leertraject Frans in Vlaanderen, dat traditioneel een hoog niveau nastreeft, helemaal onderuithalen.  

Want de instroom studenten in het hoger onderwijs levert sinds een hele tijd het beste bewijs van de nefaste evolutie van het Frans in onze regio.  Zowel in de talige studierichtingen (Lerarenopleiding talen, Taal-en Letterkunde, Toegepaste taalkunde,…) als in de niet-talige studierichtingen (Office-management, Economie, Recht, Communicatie,…) is het taalniveau van de studenten er stevig op achteruit gegaan. Zodanig dat docenten zich in allerlei bochten moeten wringen om toch nog de (brood)nodige leerstof te kunnen behandelen. Dat men aan remediëring tot zelfs heroriëntering moet denken. Dat het niveau en soms zelfs het curriculum aangepast moeten worden. En dat terwijl de verwachtingen van de werkgevers na al die jaren zeker niet afnemen , zo blijkt ook uit de medeondertekening van de noodkreet van het Vlaamse talenplatform door de gedelegeerde voorzitters van het VBO, UNIZO en VOKA, gepubliceerd in De Tijd.

Wij vragen ons hierbij af waarom het talenonderricht op deze manier bejegend wordt? Welke instroom we straks mogen verwachten voor Frans in de 3e graad, in het hoger onderwijs in het algemeen en de lerarenopleiding in het bijzonder? Waarom en waaraan de leidinggevenden binnen de Onderwijsnetten onze rijke Vlaamse talentraditie aan het opofferen zijn?

We willen dan ook een oproep doen om een kritisch minimum van  vier weekuren te voorzien voor de taal van Molière in de eerste graad en minimaal drie in de tweede graad.  En hopen op meer respect voor het werk van zovele leerkrachten die, elk op hun niveau, tot op vandaag hun beste krachten geven om het Frans te blijven uitdragen, om verdere transfer met andere talen mogelijk te maken en jonge mensen de nodige bagage mee te geven om de wereld op een kritische wijze te ontdekken.

Lijst ondertekenaars

Isabelle Cloquet

Liesbeth De Bleeker

Véronique Verhaegen

Arteveldehogeschool

Carine Bogaerts

Erasmushogeschool

Sofie Jochems

Fontys (NL)

Barbara Vanassche

Sigrid Van Liedekerke

Hogent

Julie Lippens

Howest

Camille Adam

Ann Bertels

Helena Casier

Carmen Eggermont

Karen Janssens

Nathalie Nouwen

Sara Rymenams

An Slootmaekers

Stéphane Ostyn

Kristina Van Der Stock

Serge Verlinde

ILT

Joke De Geyter

Karel de Grotehogeschool

Veerle Brosens

Katrien Coppens

Christel De Neve

Bart De Winter

Ellen Van den Berghe

Annelies Wangen

Odisee

Valeria Catalano

PXL

Christine Pardon

Carmen Wouters

Thomas Morehogeschool

Barbara De Graeve

Katrien Dewaele

Liesbeth Martens

Elly Voets

UCLL

Griet Theeten

UGent

Martine Verjans

UHasselt

Tamara Buyck

Lieselotte De Schrijver

Bart Devlieger

Joëlle Raes

Hugo Scheyving

Ingrid Strubbe

Yannick Sturbeaux

Leen Van Craesbeek

VIVES

Jean Binon

Marijke De Regge

Raymond Gevaert

Print Friendly and PDF
Moet ondraaglijk lijden draaglijk zijn? -  Rudi Collijs

Moet ondraaglijk lijden draaglijk zijn? - Rudi Collijs

Varkentjes kopen - Sara De Mulder

Varkentjes kopen - Sara De Mulder